Wednesday 12 September 2012

Oatmeal pancakes

I am supposed to do grocery shopping since last weekend but had not been able to do so... and as the result, barang dapur dah banyak habis and I end up coking with whatever things available in our pantry. Siapa kata duduk rumah ada banyak free time? Seriously, that is soooo not true. Bila dah ada kat rumah tu, ada je benda nak buat. Nak menyapu pun tak tau berapa kali sehari, nampak je ada habuk la, mainan bersepah la etc.

Ok, berbalik kepada cerita asal.. sebab barang dapur dah banyak habis, so saya pon search la untuk  resipi yang guna oatmeal, sebab oatmeal memang ada kat rumah. Lepas tu tanya dekat Amirul pagi tadi sebelum dia pergi sekolah nak makan oatmeal porridge ke nak makan oatmeal pancake for breakfast. Dia pilih pancake. So, hasil dari men'google' saya jumpa resipi ni dari website smitten kitchen.



Kalau nak tengok resipi asal bolehlah refer to the original entry from smitten kitchen's website. Saya dah ubah sikit-sikit cara-cara buat oatmeal pancake tu to make it easier for myself. This is how I made mine:

Bahan-bahan:
1 cawan oat (saya guna quaker quickcook oatmeal, pek yang kaler biru) - dikisar
1 cawan tepung gandum
2 sudu besar gula
2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
3 sudu butter, dicairkan (saya letak dalam cawan kecil dan masukkan dalam microwave for 30 seconds)
1 1/4 cawan susu (saya guna susu HL)
3/4 cawan oatmeal, dimasak bersama 1 1/2 cawan air dan sedikit garam (saya campur semua bahan-bahan ni dan masak dalam microwave for 2.5 minutes)
1 sudu besar madu
2 biji telur saiz besar

Campur semua bahan-bahan kat atas tu dan kacau sehingga sebati. Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak + butter. Masak pancake macam biasa.



Pancake ni sedap dihidangkan panas-panas. Saya suka sangat resipi ni sebab rasa lebih sihat (sebab guna oatmeal, walaupun tak berapa nak sihat sebab masak guna minyak dan butter).

Pancake ni sedap sangat, lain daripada rasa pancake yang biasa saya masak. Tak percaya bolehlah cuba :)






No comments:

Post a Comment